Image default
ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Chia seeds και διατροφική αξία: Μήπως η νέα υπερ-τροφή χρειάζεται μία δεύτερη σκέψη;

Υπάρχει σωστός τρόπος κατανάλωσης;

Αν και αυτοί οι μικροί σπόροι με το ιδιαίτερο όνομα «chia seeds» υπάρχουν στη λίστα τροφίμων για αιώνες, μόλις πριν από λίγα χρόνια, αναγνωρίσθηκαν ως μία υπερ-τροφή. Ο τίτλος δικαιολογείται από την ξεχωριστή τους σύσταση. Είναι σπόροι πλούσιοι σε πρωτεΐνη, ω-3 λιπαρά οξέα, φυτοσυστατικά με έντονη αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική δράση, φυτικές ίνες, σίδηρο και ασβέστιο. Δικαίως λοιπόν η κατανάλωση τους έχει συσχετισθεί με αρκετά οφέλη για την υγεία του ανθρώπου.

Η επιλογή τους και προσθήκη στο καθημερινό διαιτολόγιο σίγουρα θα βελτιώσει την θρέψη, θα πρέπει όμως να γνωρίζεις αν ανήκεις σε εκείνους που πρέπει να τους αποφύγουν ή έστω να μετριάσουν την κατανάλωση τους.

Τι πρέπει να ξέρεις για την διατροφική αξία που έχουν τα chia seeds

Τα πλεονεκτήματα των chia seeds

Συμβάλλουν στην θρέψη

Οι σπόροι chia είναι ιδιαίτερα πλούσιοι σε φυτικές ίνες που όταν αναμειγνύονται με νερό, σχηματίζουν μία γέλη στο πεπτικό σωλήνα που εξυπηρετεί την καλύτερη πέψη και απορρόφηση. Παράλληλα, η δημιουργία γέλης συμβάλλει στον καλύτερο κορεσμό, κρατώντας σε χορτάτο για περισσότερη ώρα.

Επιπλέον είναι ιδιαίτερα πλούσιοι σε ασβέστιο και μαγνήσιο, θρεπτικά συστατικά με αποδεδειγμένη δράση στην ενίσχυση των οστών. Η αυξημένη περιεκτικότητα τους σε πρωτεΐνη και λιπαρά εξυπηρετεί την ομαλοποίηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα.

Ενισχύουν την καρδιακή υγεία

Κλινικές μελέτες έχουν αποδείξει ότι η τακτική κατανάλωση σπόρων chia προκαλεί την μείωση των επιπέδων τριγλυκεριδίων και της «κακής» χοληστερόλης, ενώ παράλληλα αυξάνει την «καλή» χοληστερόλη. Ο συνδυασμός αυτός λειτουργεί προστατευτικά στην λειτουργία της καρδιάς και των αγγείων.

Αποτελούν μέσο πρόληψης χρόνιων ασθενειών

Και πάλι μελέτες συσχετίζουν τους σπόρους chia με την μειωμένη εμφάνιση αυτοάνοσων διαταραχών, μεταβολικού συνδρόμου, σακχαρώδη διαβήτη τύπου ΙΙ και ορισμένων μορφών καρκίνου. Η ιδιότητα αυτή αποδίδεται στην έντονη αντιφλεγμονώδη δράση ορισμένων φυτοσυστατικών τους.

Λειτουργούν βοηθητικά στον έλεγχο του βάρους

Βάζοντας σπόρους chia στα φρούτα σας, τους χυμούς, τα σνακ ή τα μικρογεύματα σας , ενισχύετε την πρόσληψη πρωτεΐνης και φυτικών ινών. Υπολογίστε περίπου 5 γρ πρωτεΐνης και 11 γρ φυτικών ινών για κάθε 2 κουταλιές της σούπας σπόρων. Ο συνδυασμός τους αποτελεί ιδανικό μέρος μίας δίαιτας με στόχο την απώλεια ή την συντήρηση του βάρους.

chia-seeds-ofeli

Γιατί να σκεφτείς διπλά πριν φας chia seeds

Τα chia seeds μπορεί να προκαλέσουν αλλεργίες

Σύμφωνα με επιδημιολογικά στοιχεία, η κατανάλωση των συγκεκριμένων σπόρων, όπως και των σπόρων συναπιού μπορεί αν προκαλέσουν διάφορες μορφές αλλεργίας. Τα πιο κοινά συμπτώματα είναι η εφίδρωση, τα εξανθήματα και η καταρροή. Αν παρατηρήσεις τέτοια συμπτώματα, είναι σκόπιμο να διακόψεις την κατανάλωση τους.

Λόγω της υψηλής περιεκτικότητας τους σε φυτικές ίνες, συχνά αναφέρεται η αίσθηση του φουσκώματος, μετά την κατανάλωση τους. Πρέπει να σημειωθεί ότι συνήθως τα συμπτώματα αυτά παρουσιάζονται μετά από αυξημένη κατανάλωση. Δεν είναι όμως σπάνιο. Η αναγνώριση των παραπάνω πλεονεκτημάτων, οδηγεί πολλούς στην υπερκατανάλωση και τελικά σε ανεπιθύμητα αποτελέσματα.

Εάν λοιπόν το αποφασίσεις, πρόσθεσε σπόρους chia στο πρωινό ή το κυρίως γεύμα σας, στο smoothie ή στην σαλάτα σας, αρχικά σε μικρές ποσότητες. Ένα κουταλάκι του γλυκού είναι αρκετό για να σου προσφέρει τα παραπάνω αποτελέσματα, αποφεύγοντας τα φουσκώματα και τις γαστρεντερικές διαταραχές.

Πηγή:bestofyou.gr

Related posts

Κουνουπίδι: 5 λόγοι για να το εντάξετε στη διατροφή σας!

Να γιατί πρέπει ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ να τρως πρωινό!

Οι 10 τάσεις τροφίμων